• Arlanda Helicopter

    Arlanda Helicopter startades 1998 och har sin huvudbas på Arlanda flygplats i Stockholm. Deras två andra baser finns på Gävle flygplats och i Åkersberga. Från Gävle utgår de när de ska flyga i Gästrikland och Dalarna. När uppdragen finns i Stockholms skärgård samt Åland utgår de från Åkersberga. Deras huvudsakliga sysselsättningar är taxi-, charter-och businessflyg….

  • Airlift Helicopter Sweden

    Airlift Helicopter Sweden är ett helikopterföretag som sysslar med helikopter spridning av bl a gödningsmedel och kalk. De använder sig av tre helikoptrar av modellen EUrocopter AS 350B3 för att årligen sprida ut 60 000 ton. Dessa tre helikoptrar flyger årligen över 1000 timmar vardera. Beställarna av dessa tjänster är staten och olika skogsägare. De…

  • Fiskflyg laddar om

    Fiskflyg har en daglig tur mellan Ritsem och Staloluokta/Kutjaure. Denna rutt är igång fram till den 24 augusti. Tidtabellen ser ut så här Kl 13.20 – Avgång Ritsem. Valfri av- och påstigning vid Kutjaure Kl 13.50 – Ankomst/avgång Staloluokta. Valfri av- och påstigning vid Kutjaure Kl 14.20 – Ankomst Ritsem Priset gäller för enkel väg…

  • Sista flygningen för denna Hkp4.

    Sommaren 2010 var det 100-års jubileum för flyget i Sverige. För att fira detta organiserades en flygutställning på Säve flygfält i Göteborg, över en helg. Det fanns mycket att titta på med bl a avancerade flyguppvisningar. Bland annat skulle Aeroseum få ett tillskott till sin samling av helikoptrar, denna gången en helikopter 4 (hkp4). Det…

  • Ultralätt helikopter

    Ultralätta helikoptrar ger entusiaster en möjlighet att uppleva det roliga med helikopter utan att ruinera sig. Dessa helikoptrar har till skillnad från vanliga helikoptrar inget skyddande skal runt om. De har två rotrar, en huvudrotor som på de flesta modeller är mellan 3.5 och 7.5 meter i diameter och en stjärtrotor som har en diameter…

  • Nya generationens helikopter

    Helikoptern har två stora fördelar, den kan starta och landa i stort sett var som helst och den kan stå stilla i luften, hovra. Tyvärr har den också några begränsande faktorer. Den är relativt långsam och den har en kort aktionsradie. Det finns förslag på lösningar till detta problem. Helikopterkonstruktionsföretaget Kamov håller på att utveckla…

Follow Me On Instagram

@WillamSmith

This is how it all started…

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas sed fringilla velit, eget pulvinar lacus. Nulla risus nunc, accumsan eget eros eu, finibus efficitur leo. Fusce eget vehicula est, ac auctor augue. Praesent tincidunt non nulla eu aliquet. Mauris libero nisl, pellentesque et consectetur vitae, pulvinar eget massa. Quisque non pharetra ex. Nam quis ipsum luctus, consectetur elit nec, interdum justo. Vivamus ac cursus purus. Pellentesque in justo mauris. Vivamus vitae imperdiet nisl. Ut eget leo sollicitudin, rutrum est id, sagittis turpis.

Quisque iaculis rhoncus sem et elementum. Nullam non ante consequat, aliquet sapien at, tincidunt elit. Aliquam pharetra lobortis lorem, ac scelerisque metus pretium quis. Maecenas vitae dui vel tellus viverra tincidunt in et quam. Aliquam sed urna id lacus tempor mollis vel nec nisi. Phasellus sed urna nec ligula egestas accumsan sed eu ante. Mauris sit amet nisi lorem. Curabitur feugiat ante sed eros tincidunt, ac facilisis enim iaculis. Nulla sodales ac lectus sit amet dictum. In volutpat urna vel leo egestas sagittis. Praesent ornare vulputate massa, non bibendum libero egestas in. Suspendisse semper, ante et faucibus aliquam, risus ligula bibendum eros, id varius lacus eros nec leo. Sed sit amet nibh in lorem ornare congue. Mauris nec massa auctor, interdum erat vitae, tristique tortor. Aliquam accumsan nec velit ut volutpat.

William Smith

Writer & Journalist