• Helikoptern Bell 47B

    Bell 47B var den första helikoptern i Sverige. 1946 skickades flygingenjören Nils Olof Sefeldt av Lennart Osterman till USA för att försöka hitta någon flygplans tillverkare som behövde en försäljningsorganisation i Sverige. I maj 1946 skickade han ett telex till Lennart Osterman och berättade att ett företag som hette Bell Aircraft var intresserade av att…

  • Ostermans Helikopter AB

    Lennart Osterman grundade 1943 företaget AB Aero Service i Stockholm. Företaget fick generalagenturen för Auster, och fick i början av 1946 den första av 20 stycken Auster J/1 Autocrat. Ostermans använde många Austerplan i sin egen flygskoleverksamhet, andra såldes till företag som bedrev med t ex flygfotografering eller rundflyg. Den första helikoptern importerades 1946 till…

  • Erickson Air-Crane

    Erickson Air-Crane är en helikopter av modell större. Den är 27 meter lång och kan lyfta en last på ca 10 ton. Den byggdes på 1970-talet av Sikorsky med syftet att vara en stor ”luftkran” dvs att kunna lyfta tunga saker. Erickson Air-Crane används bl a för att släcka bränder eftersom den kan utrustas med…

  • Hur mycket kostar en resa med helikopter?

    Hur mycket en resa kostar med helikopter kan vara svårt att svara på och nu gäller detta persontransport. Priset skiljer sig åt beroende på säsong, helikoptertyp, resmål mm. Ett riktvärde kan nog vara 10 000 kr per timme för en helikopter som tar 4 personer. Antalet personer som kan flyga med är naturligvis beroende av…

  • Manövrera en helikopter

    När man ska manövrera en helikopter använder man tre saker: stigspaken, styrspaken och pedalerna. Stigspaken sitter till vänster om piloten och reglerar helikopterns höjd. När man lyfter spaken uppåt vrids rotorbladen (pitchvinkeln ökar) så att lyftkraften ökar och helikoptern kommer att stiga. För att hastigheten på rotorn ska hålla samma hastighet måste motoreffekten ökas och…

  • Helikopter in action

    Har du sett en ”helikopter in action”? Jag har sett arméhelikoptrar, flygvapen- helikoptrar, räddningshelikoptrar, civila helikoptrar ”in action”. Finns det något häftigare? Jag tycker att det är fantastiskt att se dem ”arbeta”. De är klara att sätta igång att arbeta direkt, det behövs inga flygfält med start- eller landningsbanor. De bara lyfter direkt och är…

Follow Me On Instagram

@WillamSmith

This is how it all started…

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas sed fringilla velit, eget pulvinar lacus. Nulla risus nunc, accumsan eget eros eu, finibus efficitur leo. Fusce eget vehicula est, ac auctor augue. Praesent tincidunt non nulla eu aliquet. Mauris libero nisl, pellentesque et consectetur vitae, pulvinar eget massa. Quisque non pharetra ex. Nam quis ipsum luctus, consectetur elit nec, interdum justo. Vivamus ac cursus purus. Pellentesque in justo mauris. Vivamus vitae imperdiet nisl. Ut eget leo sollicitudin, rutrum est id, sagittis turpis.

Quisque iaculis rhoncus sem et elementum. Nullam non ante consequat, aliquet sapien at, tincidunt elit. Aliquam pharetra lobortis lorem, ac scelerisque metus pretium quis. Maecenas vitae dui vel tellus viverra tincidunt in et quam. Aliquam sed urna id lacus tempor mollis vel nec nisi. Phasellus sed urna nec ligula egestas accumsan sed eu ante. Mauris sit amet nisi lorem. Curabitur feugiat ante sed eros tincidunt, ac facilisis enim iaculis. Nulla sodales ac lectus sit amet dictum. In volutpat urna vel leo egestas sagittis. Praesent ornare vulputate massa, non bibendum libero egestas in. Suspendisse semper, ante et faucibus aliquam, risus ligula bibendum eros, id varius lacus eros nec leo. Sed sit amet nibh in lorem ornare congue. Mauris nec massa auctor, interdum erat vitae, tristique tortor. Aliquam accumsan nec velit ut volutpat.

William Smith

Writer & Journalist